Kristianstad Österlen Airport

Kristianstad_bw_16-9_2500.jpg

ESMK

Kristianstad Österlen Airport

Kristianstad Österlen Airport
www.kidairport.com
wikipedia

Kontakt tornet
+46 (0) 44 23 88 58
E-post

Kontakt chef tornet ACR
Fredrik Edfors
Chef ATS Kristianstad
+46 (0) 733 60 57 00
E-post

 

Kristianstad Österlen Airport (IATA: KID, ICAO: ESMK), tidigare kallad Kristianstad Airport och ofta kallad Everöd efter den intilliggande orten Everöd, är en regional flygplatssöder om Kristianstad som är östra Skånes främsta flygplats.

Dagens trafik på Kristianstad Airport

Skåneflyg kommer att starta upp så fort som vi har tagit oss ur pandemin och planerar att dra igång sin verksamhet i september 2021.

SAR Sjöräddningen huserar sedan 1/7 2018 i en nybyggd hangar intill plattan söder om tornet. De är ute och övar minst 1 gång om dagen.

Kristianstad Flygklubb har sitt klubb­hus innanför staketet och förfogar över ett par enmotoriga flygplan och en ultralätt maskin. De har aktiviteter, såsom skolflygningar och nöjes­turer, både på vardagar och på helger året runt.

Skånes Fallskärmsklubb har klubbstuga och hangar på östra sidan av fältet. De flyger huvudsakligen på helger och kvällar under vår-, sommar- och höstmånaderna, och då med en DH2T (BEAVER) och en C206.

Taxiflyg (mestadels affärsjet), ambulansflyg & fraktflyg flyger till & från Kristianstad då och då, ibland flera gånger om dagen.

Kristianstad Österlen Airport utnyttjas ofta för skolflyg av allehanda slag, både VFR och IFR, enmotorigt & tvåmotorigt. Förutom de lokala klubbarnas aktiviteter förläggs ofta TFHS’s (trafikflygarhögskolan, Ljungbyhed) och Greybird (Ljungbyhed) sin skolverksamhet hit samt flygskolan från Sturup.

Flygplats med spännande historia

Everödsfältet anlades som en gräsbana i mitten på 40-talet och asfalterades sedan 1953. Chefen för flygvapnet upplät flygplatsen för civil trafik 1960. Den civila trafiken kom igång i april 1961, då Linjeflyg flög två turer per dag till Stockholm/Bromma. Detta år flög 6 397 passagerare från Kristianstad flygplats.

Under åren fram till 1988 steg antalet veckoturer på Bromma-linjen och detta år fick flygplatsen också den första utrikeslinjen. Det danska flygbolaget MUKAIR började flyga mellan Kristianstad och Köpenhamn som en matar­linje till det stora flygnavet på Kastrup. MUKAIR lade ner sin linje till Kastrup i slutet av oktober år 2000. Öresundsbron blev en för stark konkurrent.

1992 etablerades en internationell flyglinje österut. Air Lithuania började flyga mellan Kristianstad och Palanga i Litauen. Hösten 2003 flyttade de till Sturup och de slutade därmed att flyga härifrån Kristianstad.

I januari 1993 köptes Linjeflyg upp av SAS som fortsatte att flyga ett flertal dagliga turer till Stockholm.

Under åren 1995-1997 gjordes stora förändringar och förbättringar på flyg­platsen. Terminalen byggdes ut, bilparkeringen utökades och uppställ­nings­plattan gjordes större. Landningsbanan breddades, förstärktes och för­längdes och ett nytt ILS-system installerades. Fältområdet förvärvades från Försvarsmakten 1996 och flygplatsen blev därmed helt civil. Det nya namnet blev Kristianstad Airport.

Upprustningen möjliggjorde trafik med tyngre och större flygplan och i april 1997 startade första chartern från Kristianstad Airport, destination Mallorca. Det fortsatte sedan med en etablering av vinter­charter en gång i veckan till Kanarieöarna. Efter en sommar med charter till Cypern återgick man till Mallorca.

Den största nyheten under 1998 var etableringen av Ryanair, med daglig förbindelse med London. I samband med detta avvecklades AFIS-tjänsten och ATS Kristianstad blev kontrollerad under all öppethållningstid. Ryanair började ett par år senare att flyga även från Sturup och upphörde att trafikera Kristianstad våren 2001.Mellan åren 2001-2015 hade Kristianstad charter till bland annat, Turkiet och Kroatien. Nu finns inget av denna verksamhet kvar hos oss.

År 1999 översteg antalet passagerare för första gången 250 000.

År 2000 var etableringen av flyglinjen mellan Kristianstad och Ljubljana i Slovenien en gång i veckan. Det var Adria Airways som flög men trots att den snabbt blev populär lades den ner hösten 2001.

SAS flög under nästan 10 år till Stockholm/Arlanda. 2002 gick en epok ur tiden. Då slutade SAS flyga från Kristianstad. Istället började SAS dotter­bolag Skyways samt Malmö Aviation flyga Stockholms-turerna. Efter hård konkurrens de två bolagen emellan vann Skyways som flög 7-9 turer dagligen till Arlanda. Skyways gick i konkurs i maj 2012 och Kristianstad Airport stod utan reguljärflyg.

Augusti 2012 började Sparrow Aviation (tidigare Flyglinjen) trafikera Kristianstad – Arlanda tre-fyra turer om dagen fram till 2018. Nu tog BRA över stafettpinnen och öppnade en ny flyglinje till Bromma och passagerare siffrorna gick åter upp igen för att sen bli nattsvarta i pandemins spår och BRA slutade att flyga hos oss våren 2020.

Passagerarantalet har sedan 1999 sjunkit för varje år. Nu, med ny ledning inom flygplatsen, samt ett näringsliv som satsar och stöttar flygplatsen, ser vi en ljusning i både antalet passagerare och i antal linjer framöver.

Sommaren 2013 målades och renoverades hallarna, och en ”ny” fräsch flygplats invigdes med nytt namn: Kristianstad Österlen Airport!

Lars Rodvaldr