Småland

småland_1200_bw.jpg

ESMX

Småland Airport

Småland Airport
vxo-airport.se
wikipedia

Kontakt tornet
+46 (0)470 75 85 30
E-post

Kontakt chef tornet ACR
Tonny Olsson
Chef ATS Växjö
+46 (0) 703 59 00 73
E-post

 

Växjö Småland Airport invigdes 1975, efter att under några år under tidigt 1970-tal påbörjat civil flygverksamhet på Uråsa militära Flygfält. Dessförinnan fanns sedan 1940-talet viss civil flygverksamhet, bland annat post- och tidningsflyg på Kronobergsheds flygfält.

Växjö Småland Airport ägs av Landstinget Kronoberg ihop med Växjö och Alvesta kommuner.

I huvudsak har flygplatsen genom åren servat hubbarna Stockholm/Arlanda och Köpenhamn/Kastrup med passagerare för vidare transport ut i världen. 2005 lades Köpenhamnslinjen ner på grund av ökat tåg och bilresande över Öresundsbron. SAS lade ner Arlandalinjen 2007 och Skyways försökte hålla den vid liv under några år därefter. Idag 2017 pågår inrikesflyg enbart till Bromma med BRA-flyg 4ggr/dag mån-fre, en lördagstur samt två söndagsturer. Amapola opererar med postflyg 5 nätter per vecka till Arlanda. 

Flygplatsen jobbar för att få en annan europeisk hub med flera dagliga turer under 2018.

Under 2017 växlade Växjö Småland Airport till att i huvudsak hantera en majoritet utrikes resenärer med Ryanair till Düsseldorf, Alicante och Gdansk 6ggr/vecka, Wizzair till Tuzla och Skopje 4ggr/ve och sommartid Czechair till Prag 2ggr/vecka.

Charterresandet har ökat ordentligt från någon enstaka tur per vecka till 7ggr/vecka under 2017. Bland sommardestinationerna finns Mallorca, Sardinien, Split/Kroatien, Kreta, Samos, Cypern ibland Turkiet.

Vintercharter går till Gran Canaria och Teneriffa med 3ggr/vecka och 5ggr under vintern till Kap Verde.

Antalet resenärer växte från under 100 000 årsresenärer på 1970-talet till 276 000 år 2000. Därefter skedde en dramatisk nedgång i resandet till 145 000 år 2004. Under 2017 förväntas antalet resenärer överstiga 200 000 igen, vilket är den nivå flygplatsen önskar fortsätta växa ifrån.

Flygklubbsverksamheten har minskat och idag har Växjö Flygklubb bara en C172 på flygplatsen. Däremot är nu tre mindre privata flyg stationerade på flygplatsen i nybyggd hangar.

Segelflyg pågår tillsammans med ultralätt flygverksamhet på Kronobergshed alldeles väster om CTR- kontrollzonen med sektorbeläggningar i Växjö TMA.

ATS bedrevs 1975-1992 som AFIS-tjänst. Mellan 1993-2005 infördes ATC – flygkontrolltjänst dagtid med fortsatt AFIS nattetid. Från 2005 är det ATC alla flygplatsens öppettider. Mellan 1975-1992 bedrevs AFIS i flygplatsens egen regi. Mellan 1993-2010 bedrevs ATC i LFV regi och från mars 2011 tog ACR över hela ATS-tjänsten. ATS har i alla år bedrivits som enmansbetjänat torn, utom vid speciella tillfällen som flygdagar och vissa militärövningar.

Landningshjälpmedel finns ILS CAT1 till bana 19 och NDB/LOC till bana 01. Flygplatsen håller på att införa RNP (GNSS) inflygningar samt LTS ILS CAT1 med lägre landningsminima till bana 19.

ATS tillhandahålls som inflygnings- och flygplatskontrolltjänst (TMA/CTR) både procedur och med stöd av övervakningsbild (radar). Vädertjänsten är i viss mån automatiserad med AWOS7-systemet.

Lars Rodvaldr