Driftstart idag för flygtrafikledningen på Säve Flygplats med ACR som leverantör

IMG_0648_wide.jpg

Svenska ACR Aviation Capacity Resources AB tecknade under 2017 avtal om att tillhandahålla flygplatskontrolltjänster vid Säve Flygplats på Hisingen i Göteborg. Efter en av Transportstyrelsen föreskriven process och godkännande har ACR idag kl 08:00 på torsdagsmorgonen öppnat flygtrafikledningen på flygplatsen.

Öppethållningstiderna kommer att vara alla dagar under året kl 08-22. ACR uppdrag på Säve är speciellt då det främst handlar om service till samhällsviktiga funktioner, så kallad 112-verksamheter som svensk flygambulans, polisflyg och Sjöfartsverkets flygverksamheter för sjö- och flygräddning samt flygskolverksamhet.

Säve Flygplats drivs sedan början av 2017 av bygg och fastighetskoncernen Serneke, som då tog över driften och ägandet från Swedavia. Serneke har stora planer för Säve och tanken är att utveckla flygplatsen till ett levande område som attraherar allmänhet, företag och verksamheter. Flyget ska finnas kvar men Serneke ska förutom det skapa ett centrum för fordonsutveckling med testbanor, laboratorium, försäljning och bilprovning kombinerat med ett upplevelsecentrum.

För Västra Götaland som region spelar Säve Flygplats en samhällsviktig roll och en väl fungerande flygtrafikledning är då avgörande. Den nye ägaren har som ambition att stärka och bevara 112-verksamheten samt skol- och allmänflyg.

För oss är det oerhört spännande att få vara med att tillsammans med ett av Sveriges intressantaste byggbolag utveckla och ge en säker och effektiv service till flygtrafiken på Säve Flygplats. Det är ett stort förtroende då uppdraget främst handlar om flygtrafikledning för samhällsviktiga funktioner, säger ACRs VD Wilhelm Wohlfahrt.

Avtalet med Serneke gäller i fyra år till och med 2021 med möjlighet till förlängning. Uppdraget är ett av de mer omfattande för ACR med bemanning av tornet mellan klockan 8 och 22 sju dagar i veckan.

Vi på Serneke är mycket glada för att ha ACR som leverantör av flygtrafikledning på flygplatsen. ACR har gjort ett mycket professionellt arbete med att få igång flygtrafikledningen och vi är mycket nöjda med vårt goda samarbete, säger verksamhetsansvarig för flygplatsen på Serneke VD Anders Fredriksson.

För ytterligare information, kontakta:
Wilhelm Wohlfahrt, VD
+46 70-824 65 40